زهره عباسیان
صحبت کردن پیرامون حوزۀ سرقت علمی مبحثی نیست که بتوان در چند مقاله و کتاب خلاصهاش کرد و هرچه بیشتر در مورد زوایای آن بیندیشیم مباحث و سؤالات جدید و گاهی همراه با ابهام پیش میآید که نیازمند کسب آگاهی و تأمل عمیقتر است. یکی از این موارد مصادیق سرقت علمی است. پیشتر در مورد مصادیق سرقت علمی صحبت کردیم، شکل 1 خلاصهای از این مطالب را نشان میدهد.
اکنون از زاویهای دیگر که ترنیتین (turnitin) معرفی کرده نگاهی به انواع سرقت علمی میاندازیم. از این منظر با دو رخداد مواجهیم؛ یا استناد به منابع مورد استفاده صورت میگیرد یا استناد صورت نمیگیرد و در هر دو حالت میتواند سرقت علمی رخ میدهد و شامل مصادیق مختلفی به شرح ذیل است:
الف) سرقت علمی بدون استناد به سایر منابع (SOURCES NOT CITED) گفتیم
که سرقت علمی به اشکال مختلفی رخ میدهد و آشکارترین مشخصۀ آن استفاده از
آثار و ایدههای دیگران بدون استناددهی است. به عبارتی استناددهی جزءجدایی
ناپذیر پیشگیری از سرقت علمی است. مصادیق آشکار این حالت را در ادامه
میخوانیم. شخصی
نگارنده و پژوهشگر اثری است و پس از پایان اثر بیآنکه نامی از وی باشد به
نام شخص یا اشخاص دیگری منتشر میشود. اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید. قسمت(های) مشخصی از متن، دقیقاً رونویسی و کپیبرداری از متن دیگران است و هیچ تغییری هم مشاهده نمیشود. نویسنده
با کپیبرداری از چند مطلب و تلفیق دادهها و یافتههای دیگران سعی در
تکمیل متن خود دارد درحالیکه ایده و عبارات اصلی از متون دیگر است. فرد
سعی دارد با تغییر کلمات و عبارات ظاهر مقاله را تغییر دهد در حالی که
ایده و محتوای اصلی مقالۀ منبع حفظ شده است. مثلاً گاهی فرد با تغییر شکل و
شمایل جداول و نمودارها یا تبدیل نمودار به جدول ظاهر مقالۀ اصلی را تغییر
میدهد. در
این حالت فرد به جای اینکه یک اثر بکر و جدید خلق کند، مدت زمان زیادی را
صرف سرهم کردن متن، عبارات و ایدههای دیگران میکند. به طوریکه اگر همان
زمان را صرف نگارش و پژوهش اصیل میکرد و از آثار دیگران سوءاستفاده
نمیکرد، خالق اثری بدون سرقت علمی میشد. این
مورد هم که چنان که از نامش مشخص است فرد از آثار قبلی خودش که قبلاً
منتشر شدهاند استفاده میکند بدون آنکه استناد بدهد یا گاهی همان اثر را
با اندکی تغییر جزئی مثل تغییر عنوان و غیره قصد انتشار مجدد آن را دارد. ب) سرقت علمی در عین استناددهی! (SOURCES CITED) برای
پیشگیری از سرقت علمی استناد دادن لازم است اما کافی نیست! آیا شما هم جزء
آن دسته افرادی هستید که فکر میکنید همین که استناد دادید، خود را از
شائبۀ سرقت علمی رهایی دادهاید؟ اگر چنین است لطفاً نگاهی به این موارد هم
بیندازید. این
حالت زمانی است که نویسنده از اثری استفاده میکند و نام نویسندۀ اثر را
ذکر میکند اما ذکر سایر مشخصات کتابشناختی که خواننده را به منبع
میرساند، فراموش میکند. با این مخفیکاری، انواع دیگری از سرقت علمی هم
در پی آن رخ میدهد. زمانی
که نویسنده اطلاعات دقیقی از منبع مورد استفاده ارائه نمیکند و عملاً
یافتن منبع غیرممکن است. گاهی نویسنده اطلاعات کتابشناختی یا همان استناد
را ذکر کرده است اما وقتی مسیر استناد را دنبال میکنیم به منبع نمیرسیم!
به این حالت استناد کور هم گفته میشود. دلیل آن هم یا بیدقتی نویسنده در
ذکر دقیق اطلاعات کتابشناختی است، یا شاید به نوعی استناد، جعلی و ساختگی
است. گاهی هم دلیل آن اینست که به دلیل وجود منابع متنوع و زیاد و عدم
استفادۀ نویسنده از نرمافزارهای مدیریت منابع نوعی سردرگمی و فراموش کردن
آدرس دقیق منابع مورد استفاده پیش میآید. در
این حالت استناد به منبع به درستی صورت گرفته است اما درج علامت نقل قول
برای موارد استفاده از عین عبارت انجام نشده است. برای اطلاعات بیشتر در
مورد انواع نقل قولها اینجا کلیک کنید. این
حالت که تشخیص سرقتی بودن آن هم تا حدی دشوار است، مربوط به زمانی است که
نویسنده همۀ استنادها را به دقت رعایت کرده، علامت نقل قول و هر آنچه برای
استناددهی لازم بوده است را ذکر کرده است؛ اما مشکل اینجاست که اثر فاقد
محتوای بکر و جدید است. به عبارتی اگر همۀ مطالب مورد استفاده که دارای
استناد هستند را حذف کنیم نویسنده هیچ حرف جدیدی ارائه نداده است و رسالت
پژوهش یعنی جدید بودن آن کاملاً زیر سؤال میرود. زمانی
که فرد در برخی موارد استنادها و علائم نقل قول را به درستی رعایت کرده
است اما در جاهای دیگری از متن، آگاهانه، با بازنویسی (paraphrase) ایدهها
و مطالب دیگران بدون استناد، آنها را به نام خود ثبت میکند، مصداق بارزی
از ایدهی و سرقت علمی رخ میدهد. شکل شمارۀ 2 خلاصهای از موارد بالا را نشان میدهد: قدردانی از جناب آقای دکتر مهدی بهنیافر و جناب آقای امیرحسین رجبزاده عصارها برای ویرایش متن سپاسگزارم. پینوشت محتوای اصلی این مطلب ترجمۀ مطلب زیر است: Turnitin.
type of palgiarism (turnitin allows free distribution an nonprofit
use). www.aub.edu.lb/it/acps/Documents/PDF/types_of_plagiarism.pdf در ترجمۀ تیتر موارد 4،3 و 5 از مقالۀ زیر استفاده شده است: بطحائی، زهرا (1390). سرقت علمی: تعریف، مصادیقها و راهکارهای جلوگیری، پیشگیری و تشخیص. کارآگاه. 2(16)، 6-18. میتوانید برای استناد به این مطلب از روش زیر استفاده کنید: عباسیان، زهره (1397). گذری بر انواع سرقت علمی. بازیابی روز ماه سال، از http://www.samimnoor.ir/view/fa/ArticleView?itemId=74
درباره این سایت